Vandaag nemen we je mee voor een kijkje achter de schermen bij vragenovercorona.nl van GGD GHOR Nederland. De medisch adviseurs van vragenovercorona.nl vertellen meer over hoe vragenovercorona.nl werkt en met wie wordt samengewerkt.

Vragenovercorona.nl ging vorig jaar december van start. Medisch adviseur Petra Kerstens van GGD GHOR Nederland merkt dat de vragen door de tijd heen veranderen doordat het virus verandert en de adviezen van de overheid veranderen. “De afgelopen tijd krijgen we meer vragen over de zorgen die mensen hebben door corona. Een luisterend oor kan dan al helpen.” Collega-medisch adviseurs Marleen Kraaij en Helen Siers: “We krijgen daarnaast nog steeds vragen over de risico’s van een besmetting en hoe je kunt voorkomen dat je besmet wordt. Ook komen er vragen binnen over vaccineren en zwangerschap. Er is online zoveel informatie te vinden dat het soms lastig is om een beslissing te nemen. Wij staan klaar voor een goed gesprek over de eigen gezondheid. Met de informatie die we geven, kunnen de bellers of chatters zelf besluiten wat ze willen doen.”

Ze geven aan hoe het achter de schermen werkt. Petra en Helen geven trainingen aan de medewerkers van het callcenter waar de telefoontjes en chats binnenkomen. De medewerkers van het callcenter doen de triage: zij vragen naar iemand belt of wil chatten en stellen een aantal vragen om er achter te komen naar welke informatie iemand op zoek is. Petra: “Met de triage bepaalt de medewerker of die zelf het gesprek kan aangaan of naar een verpleegkundige of arts moet doorverbinden.” Samen zorgen Petra, Marleen en Helen ervoor dat de informatie die wordt gegeven, actueel is. Hiervoor hebben zij veel contact met de GGD’en, het RIVM, gemeenten, het ministerie van VWS, huisartsen, ziekenhuizen, verloskundigen en apothekers.

Informatie voor iedereen

Iedereen die vragen heeft over corona en de eigen gezondheid kan terecht bij vragenovercorona.nl. Om zoveel mogelijk mensen ermee bekend te maken, zijn een aantal samenwerkingen opgezet. Zo staat er op verschillende websites over corona een verwijzing naar vragenovercorona.nl en is aan promotie gedaan via de beeldschermen in de wachtkamers van de huisartsen. Speciale aandacht is er voor mensen die extra kwetsbaar zijn voor covid, mensen met een licht verstandelijke beperking, (arbeids)migranten en Oekraïense vluchtelingen. Om iedereen zo goed mogelijk te helpen, wordt gebruik gemaakt van videobellen, een tolkenservice en spreekuren voor Oekraïense vluchtelingen. Petra: “We vinden het belangrijk dat we toch gesprekken kunnen voeren met degenen die niet of minder goed Nederlands spreken.”  

Op de foto: medisch adviseurs Petra Kerstens (links) en Marleen Kraaij.

Medisch adviseurs Petra Kerstens en Marleen Kraaij

Stel nu je vraag aan een zorgprofessional

bel gratis0800 7707707Maandag t/m zondag 08.00 - 20.00 uur
chatDe chat is geslotenMaandag t/m zondag 8:00 - 20:00 uur