Vanaf dinsdag 5 april werkt de telefonische informatielijn 0800-7707707 van vragenovercorona.nl met een tolkenservice samen. Met deze tolkenservice is het mogelijk om in meer dan 200 talen een gesprek te voeren. Dus ook als iemand die geen of minder goed Nederlands spreekt naar de informatielijn belt, kunnen de vragen over corona worden beantwoord.
Een goed gesprek begint erbij dat de beller en zorgmedewerker elkaar goed begrijpen. Zodat tijdens het gesprek op zoek kan worden gegaan naar de vraag achter de vraag. Wanneer tijdens een gesprek blijkt dat er hulp van een tolk nodig is, belt de zorgmedewerker deze in. Vervolgens vindt er een gesprek plaats tussen de beller, zorgmedewerker en tolk.
Vragenovercorona.nl geeft speciale aandacht aan de telefoongesprekken met mensen die minder goed of geen Nederlands spreken. Daarom is de optie om een tolk aan het gesprek toe te voegen mogelijk gemaakt. Hiermee kunnen mensen die liever in een andere taal praten nog beter geholpen worden.
Een gesprek voeren met een zorgmedewerker in de eigen taal is extra belangrijk nu de aandacht voor corona afneemt. Voor een groot deel van de Nederlanders blijven de gezondheidsrisico’s namelijk hoog. Denk hierbij aan zwangere vrouwen of mensen met een zwakke gezondheid. Het krijgen van antwoorden op vragen voor de eigen situatie blijft daarom erg belangrijk.
Ook mensen die tijdelijk in Nederland verblijven kunnen bellen met de informatielijn. Nu het aantal Oekraïense vluchtelingen snel groeit in Nederland, is er iedere dinsdag en donderdag van 14.00 uur tot 18.00 uur een telefonisch spreekuur in het Oekraïens. Naast de telefonische informatielijn is er op vragenovercorona.nl ook een chatfunctie. Deze chatfunctie is beschikbaar in het Nederlands en Engels.